Sóc resident, tinc un PLE i no ho sabia! "Resum" de la Conferència de Jordi Adell a la 3a Jornada Espurna #3espurna
Carregat el diumenge, d’abril 03, 2011, dins Espurna, Experiències Aula, Reflexions en veu alta, Tractament Arxius
Al llarg de la conferència van anar sorgint moltes idees per a reflexionar:
- Sobre la societat, que demana una resposta educativa, però de vegades l'entorn és hostil a les innovacions.
- Sobre el desenvolupament personal dels docents (DPD), que implica canvis en les creences sobre l'aprenentatge, en les pràctiques i en els resultats.
- Orientar per a la resolució de problemes (impulsar una formació pràctica).
- Oferir oportunitats per a que els professors treballin junts i amb experts (inputs des de fora), documentar-se, formar-se...
- Facilitar l'experiència dels docents aportant coneixements nous, pràctiques d'ensenyament, tecnologies de suport...
- Tenir capacitat per provar noves estratègies i habilitats.
- Facilitar la reflexió i la discussió orientades a un propòsit (eliminar l'autocompassió i posar-se a la feina). - Sobre les metàfores sobre l'adquisició, la participació i la creació de coneixement... Ens suggereix dos llibres de George Lakoff: "metafores de la vida quotidiana" i "no pienes en un elefante". "Per educar un nen fa falta tota la tribu". "el becari va assumint tasques cada cop més complicades, per anar avançant, primer ha de fer fotocòpies i portar el cafè, mentrestant, va observant, i va aprenent". "grups d'alumnes van cercant solucions, idees noves, i les han de saber expressar"....
De tot això en vaig extreure unes quantes idees a mode d'esquema per anar perdent la por a la innovació o per entrar en algun cercle al qual potser d'entrada ens sembla que no "hi pintem res"... (sí, sí, ara podria utilitzar alguna eina una mica més sofisticada per fer-ho... (freemind?) però em perdria en la forma i necessito explicar el contingut!!)
MIRAR / APROXIMAR-SE ---> COMENTAR / PARTICIPAR -->
---> CREAR ---> COMPARTIR
Resposta amb anada i tornada (feed-back)A partir d'aquest moment som creadors de significat, de llenguatge.
Amb aquesta idea vaig intentar convidar als presents a l'exposició de la nostra experiència en el següent bloc d'activitats de la jornada a participar del nou espai per a Blocs d'Aula de la xarxa social d'Espurna: "per què no comenceu entrant a la web que us suggerim, la mireu, no cal que digueu res, només mireu, i el dia que vulgueu comenteu, i el dia que us sentiu còmodes, participeu, i quan us adoneu que també teniu moltes coses interessants a dir, compartiu-les!" - Sobre el coneixement tàcit basat en l'autoaprenentatge i en el coneixement col·lectiu : "s'aprèn prenent un cafè". Consells:- Saber de quines eines disposem i de quins serveis (web suggerida: Cool Tools For Schools, wiki PLEna de recursos i eines 2.0 per a poder fer-nos fàcil qualsevol cosa que sembli difícil de dur a terme).
- Recursos i fonts d'informació organitzades en RSS (i si trobem algú interessant... "a por él!") (NetNewsWire)
- Seguir les persones del nostre entorn de treball (PLN), veure què publiquen, en què estan treballant...
- Organitzar-se el PLE, tenint una conducta proactiva, estant al dia.
- Tenir un twitter actiu
- RSS
- Escriure en un bloc (tal i com comentava al principi)
- Xarxa d'enllaços compartits (gestor d'enllaços) (diigo)
- Participar en una xarxa social activa
- Considerar l'ús d'una aplicació "lifestreaming", sobretot per "centralitzar l’enorme quantitat d’informació que publiqueu a la xarxa en una única font d’informació.No només per a vosaltres mateixos. Sobretot per informar als vostres amics de la web què heu publicat en lloc d’enviar-vos avisos o recordatoris per correu. La segona raó és poder saber i conèixer què fan els vostres contactes a la web" (font: Servei de Formació i Desenvolupament de la Generalitat. (aplicació http://friendfeed.com/, to discover and discuss the interesting stuff your friends find on the web).
- Sobre el PLE
- Analitzar el PLE (per al desenvolupament personal o professional, per al lleure)
- Enriquir les fonts d'informació
- Enriquir la xarxa de contactes
- Agrupar el lifestreaming
- Plantejar-se si hem de caminar o no cap a una direcció concreta.
- I molt, molt important, vigilar, cuidar el karma, no sentir-se en deute, si tu rebs, també pots donar, s'ha de compensar l'esforç dels altres, plantejar-se si és necessari que alguna cosa que es pot posar a la xarxa estigui tancada al món o si pot aportar alguna cosa a algú més. - "Mai a la vida tornareu a sentir-vos sols a l'aula, el claustre és el vostre món". Em va agradar aquesta reflexió final... és el que jo vaig sentir l'any passat quan la Carme Matas i el Ferran Mas em van obrir aquesta porta que no coneixa, el món d'Espurna, o de les xarxes, o de les noves tecnologies realment aplicades a l'aprenentatge... Des de llavors, estigui a l'institut on estigui, en certa manera em sembla estar formant part "d'alguna cosa", i efectivament, els meus companys no es troben entre quatre parets.