"Escriure en un bloc obliga a pensar, reflexionar, racionalitzar i ordenar les idees"... més o menys és el que ens va convidar a fer ahir en Jordi Adell quasi en acabar la conferència inaugural de la 3a Jornada Espurna, celebrada ahir, dia 2 d'abril, a l'INS Lacetània de Manresa. Quan ho va dir vaig tenir clar que començaria així aquesta nova entrada del bloc.

La conferència inaugural, seguida de l'oportuna presentació de la Jornada, es titulava "Nous espais i actituds per al desenvolupament professional del docent del segle XXI".... (uf!!). Perdoneu, la veritat, ni m'havia plantejat de què es parlaria, només sabia que seria interessant, perquè algun dia havia vist algun video d'en Jordi Adell i ja seguia @jordi_a al seu twitter. De fet, en tornar pensava en la conferència i en el fet que es devia titular "l'Entorn Personal d'Aprenentatge del professorat" o alguna cosa així... anava donant-li tombs a això del PLE (personal learning environment). Havia descobert que jo en tenia un  i no ho sabia!

La conferència va començar més o menys quan en Jordi ens va preguntar "què feu una colla de professors aquí un dissabte al matí?" i es veu projectada la imatge d'un gos verd... (...)
"Sou visitants o residents?". Jo vaig respondre que SÍ a bastantes de les preguntes. Dec ser "RESIDENT": tinc un bloc, xarxa social, twitter, deixo petjada a la xarxa, busco materials, penjo materials... podríem dir que més o menys tinc una "identitat persistent". De totes maneres em plantejo que realment sóc una mica tímida perquè no acostumo a signar mai amb el meu nom i fins ahir no tenia foto real al twitter (em sembla que li tindré pocs dies, però!).

En qualsevol cas, tots els "residents" tenim un PLE a la xarxa, un Entorn Personal d'Aprenentatge (o un PLN: entorn de treball personal). Des de sempre han existit però un ha de ser conscient del que té i saber utilitzar les tecnologies o avenços dels quals disposes, desenovolupar-te i ajudar els altres a fer-ho. Darwing, Voltaire... s'escrivien centenars i centenars de cartes de discussió, divulgatives, d'intercanvi, amb altres científics i pensadors, intercanviaven informacions, maneres de veure allò en el que hi anaven donant tombs.

Al llarg de la conferència van anar sorgint moltes idees per a reflexionar:
  1. Sobre la societat, que demana una resposta educativa, però de vegades l'entorn és hostil a les innovacions.
  2. Sobre el desenvolupament personal dels docents (DPD), que implica canvis en les creences sobre l'aprenentatge, en les pràctiques i en els resultats.
    - Orientar per a la resolució de problemes (impulsar una formació pràctica).
    - Oferir oportunitats per a que els professors treballin junts i amb experts (inputs des de fora), documentar-se, formar-se...
    - Facilitar l'experiència dels docents aportant coneixements nous, pràctiques d'ensenyament, tecnologies de suport...
    - Tenir capacitat per provar noves estratègies i habilitats.
    - Facilitar la reflexió i la discussió orientades a un propòsit (eliminar l'autocompassió i posar-se a la feina).
  3. Sobre les metàfores sobre l'adquisició, la participació i la creació de coneixement... Ens suggereix dos llibres de George Lakoff: "metafores de la vida quotidiana" i "no pienes en un elefante". "Per educar un nen fa falta tota la tribu". "el becari va assumint tasques cada cop més complicades, per anar avançant, primer ha de fer fotocòpies i portar el cafè, mentrestant, va observant, i va aprenent". "grups d'alumnes van cercant solucions, idees noves, i les han de saber expressar"....
    De tot això en vaig extreure unes quantes idees a mode d'esquema per anar perdent la por a la innovació o per entrar en algun cercle al qual potser d'entrada ens sembla que no "hi pintem res"... (sí, sí, ara podria utilitzar alguna eina una mica més sofisticada per fer-ho... (freemind?) però em perdria en la forma i necessito explicar el contingut!!)

    MIRAR / APROXIMAR-SE ---> COMENTAR / PARTICIPAR -->
    ---> CREAR ---> COMPARTIR

    Resposta amb anada i tornada (feed-back)
    A partir d'aquest moment som creadors de significat, de llenguatge.

    Amb aquesta idea vaig intentar convidar als presents a l'exposició de la nostra experiència en el següent bloc d'activitats de la jornada a participar del nou espai per a Blocs d'Aula de la xarxa social d'Espurna: "per què no comenceu entrant a la web que us suggerim, la mireu, no cal que digueu res, només mireu, i el dia que vulgueu comenteu, i el dia que us sentiu còmodes, participeu, i quan us adoneu que també teniu moltes coses interessants a dir, compartiu-les!"
  4. Sobre el coneixement tàcit basat en l'autoaprenentatge i en el coneixement col·lectiu : "s'aprèn prenent un cafè". Consells:
    - Saber de quines eines disposem i de quins serveis (web suggerida: Cool Tools For Schools, wiki PLEna de recursos i eines 2.0 per a poder fer-nos fàcil qualsevol cosa que sembli difícil de dur a terme).
    - Recursos i fonts d'informació organitzades en RSS (i si trobem algú interessant... "a por él!") (NetNewsWire)
    - Seguir les persones del nostre entorn de treball (PLN), veure què publiquen, en què estan treballant...
    - Organitzar-se el PLE, tenint una conducta proactiva, estant al dia.
    • Tenir un twitter actiu
    • RSS
    • Escriure en un bloc (tal i com comentava al principi)
    • Xarxa d'enllaços compartits (gestor d'enllaços)  (diigo)
    • Participar en una xarxa social activa
    • Considerar l'ús d'una aplicació "lifestreaming", sobretot per "centralitzar l’enorme quantitat d’informació que publiqueu a la xarxa en una única font d’informació.No només per a vosaltres mateixos. Sobretot per informar als vostres amics de la web què heu publicat en lloc d’enviar-vos avisos o recordatoris per correu. La segona raó és poder saber i conèixer què fan els vostres contactes a la web" (font: Servei de Formació i Desenvolupament de la Generalitat. (aplicació http://friendfeed.com/, to discover and discuss the interesting stuff your friends find on the web).
  5. Sobre el PLE
    - Analitzar el PLE (per al desenvolupament personal o professional, per al lleure)
    - Enriquir les fonts d'informació
    - Enriquir la xarxa de contactes
    - Agrupar el lifestreaming
    - Plantejar-se si hem de caminar o no cap a una direcció concreta.
    - I molt, molt important, vigilar, cuidar el karma, no sentir-se en deute, si tu rebs, també pots donar, s'ha de compensar l'esforç dels altres, plantejar-se si és necessari que alguna cosa que es pot posar a la xarxa estigui tancada al món o si pot aportar alguna cosa a algú més.
  6. "Mai a la vida tornareu a sentir-vos sols a l'aula, el claustre és el vostre món". Em va agradar aquesta reflexió final... és el que jo vaig sentir l'any passat quan la Carme Matas i el Ferran Mas em van obrir aquesta porta que no coneixa, el món d'Espurna, o de les xarxes, o de les noves tecnologies realment aplicades a l'aprenentatge... Des de llavors, estigui a l'institut on estigui, en certa manera em sembla estar formant part "d'alguna cosa", i efectivament, els meus companys no es troben entre quatre parets.
Actualització (2 de maig): Aquesta és la presentació (power point) de'n Jordi Adell (facilitada per l'equip d'Espurna a la wiki de la Jornada)

    "Què fareu quan arribeu a casa?" ens va preguntar en Jordi Adell. Jo ho tenia clar, tan aviat com pogués havia de penjar el material de l'exposició de la nostra experiència al nou espai per a Blocs d'Aula d'Espurna i compartir-lo (així ens hi havíem compromès!); havia d'ordenar-me els enllaços nous que havia après al gestor de xarxes (potser crear-me un compte a diigo que substitueixi el meu delicious??) i compartir-los; havia d'aconseguir un nou seguidor al twitter (ja n'he aconseguit quatre o cinc!!), havia de mirar què hi havia al llapis USB d'Espurna i algun dia analitzar-ho detingudament (quanta feina!!), baixar les fotos de la càmera, pujar-les a algun lloc, i compartir-les i, sobretot, sobretot, tenia al cap trobar un moment, després d'haver fet tot això, i compartir-ho, per passar a net els apunts que havia près de la conferència en una llibreta convencional tamany DIN A/5 [...].


    FOTOS (David Casas)



    FOTOS (Ramon Barlam)
    III Jornades Espurn@ (02-04.11) on PhotoPeach




    FOTOS (Anna)


    | edit post

    6 Reply to "Sóc resident, tinc un PLE i no ho sabia! "Resum" de la Conferència de Jordi Adell a la 3a Jornada Espurna #3espurna"

  1. Publica un comentari a l'entrada

    Si tens alguna suggerència, dubte o simplement vols deixar rastre del teu pas per aquí pots deixar el teu missatge.
    Moltes gràcies per contribuir en la millora del bloc.
    Ciència i Tecnologies