El factor de la crema solar

Carregat el dijous, de juliol 08, 2010, dins

.
Alguns ja recordareu que aquest post el vaig publicar fa un any, i avui que diuen que serà un dels dies més calorosos de l'any hi he pensat. Casualment fa exactament un any que el vaig penjar. És interessant tenir-ho en compte, fins i tot si no anem a la platja (aquest any encara no ens hem estrenat!!)

No em direu que no heu dubtat sempre sobre el tema. Jo ho he buscat perquè tampoc ho tenia massa clar. A veure, si hem d'exposar-nos al sol sabem que ens hem de posar cremeta (uixxxxxxx, m'acaba de venir inevitablement una cançó al cap......). Bé, què vol dir realment el número del protector solar?

A la pàgina del Col·legi Oficial de Farmacèutics de Barcelona s'explica molt bé i a més dóna molta més informació planera i interessant. Respecte al Factor de Protecció Solar diu:
"L'FPS és doncs un índex que ens indica el temps que podem exposar-nos al sol sense risc de cremades. Com més alt és l'FPS, més alta és la protecció dels rajos solars."

D'acord... i?? Fins aquí tampoc aclarim gran cosa... Seguim:

"Si una persona és capaç d'estar 20 minuts exposada al sol sense cremar-se, l'elecció d'un fotoprotector 8 li suposarà una protecció 8 vegades superior."

Aaaaara! És a dir: una persona de pell blanqueta, que de normal tardaria 5 minuts en cremar-se, si es posa factor 8 es començarà a cremar-se al cap de 40 minuts fent servir aquest factor de protecció. Seria l'estona màxima que podria estar-se sense haver de posar-se crema de nou. Si algú de pell més moreneta tarda 25 minuts en cremar-se o posar-se-li vermella la pell, un factor 8 li proporcionaria protecció durant........(tic-tac, tic-tac...) 200 minuts (una mica més de tres hores, clar). Hem de tenir en compte, també, que si ens mullem massa, depenent de la repel·lència a l'aigua que tingui la crema, durarà més o menys, també... perquè si "s'hi solubilitza", ja ens podem posar crema un altre cop abans no passi aquesta estona... perquè la crema haurà desaparegut. Si em poso crema de 35, doncs, i jo no em cremo fins als 20 minuts, em podré estar unes 11 hores al Sol!

Per tant, realment cada persona requereix un factor de protecció diferent, o si més no, se n'haurà de posar més sovint... Evidentment també dependrà de la intensitat del sol, del % de llum que rebota segons on prenem el sol... a la web que us he posat també en parla... L'arena de la platja, per exemple, reflecteix 17% dels rajos, en canvi l'herba tan sols un 3%.

Apa... a refrescar-se i posar-se crema... sempre és una excusa com una altra perquè algú interessant et passi la mà per l'esquena....







Més informació:


  • Pàgina divulgativa sobre el tema per a nens - joc inclòs - (veure)


| edit post

2 Reply to "El factor de la crema solar"

  • Agnès Setrill. on dijous, 08 de juliol, 2010

    Ja deia jo que em costava posar-me moreneta! Si és que del factor 30 que gasto, em sobren 22 nivells! Hehe.
    Gràcies per la informació.

     

    Ciència i Tecnologies on dijous, 08 de juliol, 2010

    hahaha! sí, potser amb factor 8 ja n'hi hauria prou, clar que també hi deu haver cremes i cremes....

     
  • Publica un comentari a l'entrada

    Si tens alguna suggerència, dubte o simplement vols deixar rastre del teu pas per aquí pots deixar el teu missatge.
    Moltes gràcies per contribuir en la millora del bloc.
    Ciència i Tecnologies