2ª Trobada d'educadors blocaires. Escola 2.0. Llibres digitals
Carregat el dissabte, de maig 30, 2009, dins Didàctics, Divulgació Científica, Informacions, Llibres Digitals, Treball cooperatiu, Web 2.0, Wiki
![](http://educadorsblocaires2009.wikispaces.com/space/showlogo/1243674010/logo.gif)
No és fàcil resumir en poques línies tot el que s'ha dit i s'ha remarcat en aquesta Jornada (i menys per mi). En realitat no era una trobada d'educadors blocaires, sinó un lloc de trobada per parlar de temes que a tots els que hi érem ens afecten molt directament: l'escola digital, l'escola 2.0, l'escola del futur... i tot el que implica, no tan sols a nivell tecnològic sinó també tot el canvi metodològic que hi està lligat i el qual és difícil de canviar d'un dia per l'altre.
En la Trobada cadascú ha participat en algun dels tallers que s'havien organitzat, i per bé que el temps de debat i deliberació era limitat, n'hem pogut treure força suc. Ja em perdonareu si acaba resultant un relat una mica caòtic, ho he d'explicar ara que el menut encara dorm i que ho tinc tot al cap (i als apunts que m'he fet) per evitar que se m'escapi res...
D'entrada les noves tecnologies ens permeten tenir a l'instant tota la informació més rellevant del que s'ha parlat i això ha estat fantàstic i un bon exemple d'un bon ús de les noves tecnologies. Si algú hi té interès podeu anar al wiki de la trobada (veure) i veureu un tast del que s'ha fet i s'ha parlat.
Els tallers que hem tractat entorn a la concepció de l'Escola 2018 (que convida a parlar de les propostes de millora en la pràctica educativa, l'escola digital, l'escola 2.0 i com la imaginem ) són els que exposaré a continuació. En el wiki dels tallers (ho podeu veure clicant-hi a sobre) hi figura la informació més important. El que jo us poso és el que jo n'he extret (els meus apunts) i per tant és complementari:
En realitat havíem de discutir també sobre si el material ja disponible o si l'escola 2.0 queda fora dels llibres de text digitals tal i com s'han plantejat i per tant si són compatibles si el sector editorial ho permet (em remeto al manifest que fan alguns professors en el wiki de llibres digitals abans esmentat... que subscric pràcticament en la seva totalitat).
Algú ha apuntat la idea del web 3.0 (web semàntica?? concepte de pregunta/resposta, no pregunta i trenta mil llocs on trobar la informació... em sembla) però ra que començo a comprendre la idea del web 2.0 això encara em queda lluny... per ara ho deixo aquí...
Cal modificar el concepte d'espai / temps per a l'aplicació del model 1:1? és a dir, podem seguir plantejant-nos fer classes d'una hora? tenim l'espai adequat i correcte per a dur a terme aquest projecte? la distribució forçada de l'aula (ja sigui mitjançant connexions elèctriques a les taules o armaris de connexió a l'aula) ens obligarà a seguir un model que trenca amb la metodologia del treball en grup o l'organització metodològica de l'aula?
Cal replantejar-se la metodologia? és evident.
Cal replantejar-se el currículum?
Què es pot dir sobre el programari i el maquinari? segons si és adquirit mitjançant préstecs bancaris, o segons els equips que permeten l'integració del llibre digital siguin personals o de l'escola podrem exigir un Sistema Operatiu determinat? Què passarà amb les Llicències dels programes que s'utilitzin? El professor haurà de dominar tots els S.O. i ser tècnic d'informàtica? Quin tipus de maquinari es farà servir? ordinadors de sobretaula? portàtils? tabletPC's? Notebooks? El maquinari es quedarà a l'escola per garantir la seguretat de l'alumne durant el trajecte (assumint que a casa l'alumne podrà fer-ne ús des de l'ordinador familiar) o l'alumne se l'endurà a casa?
- Debat Final: Corol·lari dels Tallers
Un company també apuntava canviar l'estructura de l'escola i l'aprenentatge, suggerint la cotutoria dels alumnes entre ells (alumne gran ajuda tecnològicament a l'alumne petit?) i fomentant la participació de les famílies.
> Per cert, en la presentació de la Jornada, precedida per Xavier Suñé, representant dels Serveis Educatius de Tarragona, la Sra. Mercè Gisbert, vicerectora de política Educativa de la URV i professora de Noves Tecnologies aplicades a l'Educació ha dit algunes coses que he trobat interessants i les idees que n'he extret han estat les següents:
- Els alumnes són creatius, hem d'aprofitar la creativitat dels alumnes, convertir-los en aliats i afavorir el coaprenentatge.
- Hem d'exigir als alumnes que aprenguin a comunicar-se adequadament segons el context en el qual es trobin. D'acord que s'escriguin missatges de text il·legibles "xq els sms n prmtn xplaiars gaire", però en un bloc, que està a l'abast de molta gent, els hem de convidar a expressar-se adequadament, sense faltes d'ortografia, etc. Igualment a les xarxes socials (Facebook, Twenty...), segons el grau de familiaritat o coneixença se'ls ha de fer veure que s'han de tenir unes formes o unes altres.
- El primer repte de l'aprenentatge és saber comunicar-se, i per tant és no és tan important el mitjà per aprendre sinó com (saber utilitzar adequadament les eines... el que vindria a explicar les TAC, oi?). En definitiva, utilitzar les noves tecnologies (TIC) per treure'n el màxim profit (TAC) i incentivar els alumnes a utilitzar-les de manera adequada (per exemple, se'ls pot fer participar activament en un bloc, fòrum, crear un perfil de Facebook per a l'aula, etc.)
La idea final, sobre la necessitat d'un canvi metodològic ve a fer-nos la pregunta: de què serveix la tecnologia si la metodologia es manté inalterable? Aquí teniu un video molt il·lustratiu que ens han posat que vindria a explicar això (també apareix a la informació de la trobada al wiki abans esmentat).