Avui ha tingut lloc a Tarragona la Segona Trobada d’Educadors Blocaires, organitzada pels Serveis Educatius del Tarragonès, l'ICE de la URV, el Departament de Pedagogia de la URV, el Servei de Recursos Educatius de la URV i un grup de docents catalans d'educació infantil, primària i secundària.

No és fàcil resumir en poques línies tot el que s'ha dit i s'ha remarcat en aquesta Jornada (i menys per mi). En realitat no era una trobada d'educadors blocaires, sinó un lloc de trobada per parlar de temes que a tots els que hi érem ens afecten molt directament: l'escola digital, l'escola 2.0, l'escola del futur... i tot el que implica, no tan sols a nivell tecnològic sinó també tot el canvi metodològic que hi està lligat i el qual és difícil de canviar d'un dia per l'altre.

En la Trobada cadascú ha participat en algun dels tallers que s'havien organitzat, i per bé que el temps de debat i deliberació era limitat, n'hem pogut treure força suc. Ja em perdonareu si acaba resultant un relat una mica caòtic, ho he d'explicar ara que el menut encara dorm i que ho tinc tot al cap (i als apunts que m'he fet) per evitar que se m'escapi res...

D'entrada les noves tecnologies ens permeten tenir a l'instant tota la informació més rellevant del que s'ha parlat i això ha estat fantàstic i un bon exemple d'un bon ús de les noves tecnologies. Si algú hi té interès podeu anar al wiki de la trobada (veure) i veureu un tast del que s'ha fet i s'ha parlat.

Els tallers que hem tractat entorn a la concepció de l'Escola 2018 (que convida a parlar de les propostes de millora en la pràctica educativa, l'escola digital, l'escola 2.0 i com la imaginem ) són els que exposaré a continuació. En el wiki dels tallers (ho podeu veure clicant-hi a sobre) hi figura la informació més important. El que jo us poso és el que jo n'he extret (els meus apunts) i per tant és complementari:
Moderadors / Relators: Ramon Barlam / Jaume Illa: Hem parlat d'una manera que m'ha semblat molt adequada (primer valoració personal, en post-its, d'un avantatge i un inconvenient, després 2:2, 4:4 i finalment els 17 assistents al taller) , dels avantatges i inconvenients que veiem en l'aplicació imminent dels llibres de text digitals (us recomano el wiki sobre aquest tema: http://llibresdigitals.wikispaces.com). Si aneu al wiki del taller veureu la llista detallada dels avantatges i inconvenients que més preocupen al professorat assistent.
En realitat havíem de discutir també sobre si el material ja disponible o si l'escola 2.0 queda fora dels llibres de text digitals tal i com s'han plantejat i per tant si són compatibles si el sector editorial ho permet (em remeto al manifest que fan alguns professors en el wiki de llibres digitals abans esmentat... que subscric pràcticament en la seva totalitat).
Algú ha apuntat la idea del web 3.0 (web semàntica?? concepte de pregunta/resposta, no pregunta i trenta mil llocs on trobar la informació... em sembla) però ra que començo a comprendre la idea del web 2.0 això encara em queda lluny... per ara ho deixo aquí...
Moderadors / Relators: Boris Mir / Xavier Rosell: En aquest taller no sabia ben bé d'entrada de què es volia parlar per això el vaig passar per alt, però amb les conclusions que se n'han fet al final crec que ho he comprès: la pregunta és: les innovacions són possibles? s'ha vist que és més fàcil aplicar-ho en aules de diversitat, aules d'acollida, etc., potser perquè són aules no subjectes a un horari, a un currículum, a una pressió (que vindrien a ser impediments per a la innovació). Cal promoure el treball per projectes, la pedagogia activa, l'educació emocional, la motivació de l'alumnat en situacions fora de l'aula, les intel·ligències múltiples, etc.(una companya m'ha dit que busqui GRAIM al google -Grup de Recerca de l'Aplicació d'Intel·ligències Múltiples-... serà motiu d'un altre post! d'entrada són diferents maneres de classificar la Intel·lilència o la "capacitat de"... com una mena de "competències").
Moderadors / Relators: Ramon Palau / Tatiana Boira: Potser el tret més significatiu que n'he extret d'aquest punt és la necessitat de compartir, col·laborar, treballar de manera cooperativa, tal com ja estem fent amb els blocs, webquests, moodle's, etc. i participar de manera col·lectiva en la resolució de dubtes i problemes entorn, per exemple, l'aplicació dels llibres de text digitals. Sempre hi ha hagut una mena de reticència a compartir la feina que hom ha fet. Les Noves Tecnologies ens han de portar a participar de manera activa en l'elaboració de materials que puguin ser de l'interès dels nostres companys (nosaltres també ens en beneficiarem), i aprendre gràcies a l'experiència dels altres (intercanvi d'experiències), coneixent diferents maneres de dur a terme tasques que han funcionat o no. S'ha destacat el fet que potser cal crear o dinamitzar els espais on l'intercanvi de coneixements i experiències és possible. A més, s'ha vingut a dir que d'alguna manera no sempre necessàriament hi ha d'haver una compensació econòmica o certificativa darrera... la pròpia motivació i ganes de que alguna cosa funcioni està fora de tot això. Ens han recomanat aquest bloc amb una mena de lema que vindria a dir: "prou queixar-se, passem a l'acció": http://blocs.xtec.cat/espiritualitatalaula > http://blocs.xtec.cat/espiritualitatalaula/category/9-de-la-grandiositat-al-llibre-de-text/

Moderadors / Relators: Marià Cano / Artur Tallada: En aquest punt s'han discutit algunes coses que s'han de tenir en compte de manera conjunta i que obren moltes preguntes:
Cal modificar el concepte d'espai / temps per a l'aplicació del model 1:1? és a dir, podem seguir plantejant-nos fer classes d'una hora? tenim l'espai adequat i correcte per a dur a terme aquest projecte? la distribució forçada de l'aula (ja sigui mitjançant connexions elèctriques a les taules o armaris de connexió a l'aula) ens obligarà a seguir un model que trenca amb la metodologia del treball en grup o l'organització metodològica de l'aula?
Cal replantejar-se la metodologia? és evident.
Cal replantejar-se el currículum?
Què es pot dir sobre el programari i el maquinari? segons si és adquirit mitjançant préstecs bancaris, o segons els equips que permeten l'integració del llibre digital siguin personals o de l'escola podrem exigir un Sistema Operatiu determinat? Què passarà amb les Llicències dels programes que s'utilitzin? El professor haurà de dominar tots els S.O. i ser tècnic d'informàtica? Quin tipus de maquinari es farà servir? ordinadors de sobretaula? portàtils? tabletPC's? Notebooks? El maquinari es quedarà a l'escola per garantir la seguretat de l'alumne durant el trajecte (assumint que a casa l'alumne podrà fer-ne ús des de l'ordinador familiar) o l'alumne se l'endurà a casa?
Un bloc que s'ha comentat que ho reflexiona molt bé (veure-ho)
  • Debat Final: Corol·lari dels Tallers
En aquets punt és on s'ha posat de manifest tot el que he anat expressant en els punts anteriors. Hi ha hagut algunes aportacions generals. El Marià Cano, en el debat final ha fet una intervenció que ha estat molt encertada, des del meu punt de vista: hem d'estar d'acord en el què, en el per què i en el com (ens hi hem de posar, ja sigui cooperativament en quant a metodologia o fent partíceps a tota la comunitat educativa dels conflictes tecnològics que això pugui suposar). La idea és que volem que els nostres fills siguin competents digitalment i que tinguin èxit professional i acadèmic, i per això no hi ha volta enrere, les TIC, les TAC, o els llibres de text digitals són una realitat.
Un company també apuntava canviar l'estructura de l'escola i l'aprenentatge, suggerint la cotutoria dels alumnes entre ells (alumne gran ajuda tecnològicament a l'alumne petit?) i fomentant la participació de les famílies.



> Per cert, en la presentació de la Jornada, precedida per Xavier Suñé, representant dels Serveis Educatius de Tarragona, la Sra. Mercè Gisbert, vicerectora de política Educativa de la URV i professora de Noves Tecnologies aplicades a l'Educació ha dit algunes coses que he trobat interessants i les idees que n'he extret han estat les següents:
  • Els alumnes són creatius, hem d'aprofitar la creativitat dels alumnes, convertir-los en aliats i afavorir el coaprenentatge.
  • Hem d'exigir als alumnes que aprenguin a comunicar-se adequadament segons el context en el qual es trobin. D'acord que s'escriguin missatges de text il·legibles "xq els sms n prmtn xplaiars gaire", però en un bloc, que està a l'abast de molta gent, els hem de convidar a expressar-se adequadament, sense faltes d'ortografia, etc. Igualment a les xarxes socials (Facebook, Twenty...), segons el grau de familiaritat o coneixença se'ls ha de fer veure que s'han de tenir unes formes o unes altres.
  • El primer repte de l'aprenentatge és saber comunicar-se, i per tant és no és tan important el mitjà per aprendre sinó com (saber utilitzar adequadament les eines... el que vindria a explicar les TAC, oi?). En definitiva, utilitzar les noves tecnologies (TIC) per treure'n el màxim profit (TAC) i incentivar els alumnes a utilitzar-les de manera adequada (per exemple, se'ls pot fer participar activament en un bloc, fòrum, crear un perfil de Facebook per a l'aula, etc.)
Bé.. crec que una mica això és tot el que n'he extret... Si voleu fer-ne algun comentari cap problema, tot plegat són idees que he captat i que volia deixar per escrit en algun lloc.
La idea final, sobre la necessitat d'un canvi metodològic ve a fer-nos la pregunta: de què serveix la tecnologia si la metodologia es manté inalterable? Aquí teniu un video molt il·lustratiu que ens han posat que vindria a explicar això (també apareix a la informació de la trobada al wiki abans esmentat).



| edit post

3 Reply to "2ª Trobada d'educadors blocaires. Escola 2.0. Llibres digitals"

  • Publica un comentari a l'entrada

    Si tens alguna suggerència, dubte o simplement vols deixar rastre del teu pas per aquí pots deixar el teu missatge.
    Moltes gràcies per contribuir en la millora del bloc.
    Ciència i Tecnologies